Most, hogy elmúlt az ó, és nyakunkon az új év, itt az ideje számba venni kicsit a bőrápolást is: mi az, ami jó a rutinodban, mi az, ami talán nem annyira, és jobbá tehető a 2017-es évben. Ebben a cikkben összegyűjtöttük Neked a Paula’s Choice top 10 tippjét, amik segítenek abban, hogy elérhesd életed legszebb és legegészségesebb bőrét az új évben!

A szépségért nem kell szenvedni

Kevés kivételtől eltekintve (lást lejjebb), a bőrnek nem kell rosszabbodnia, mielőtt javulni kezdene. A piros, érzékeny bőr az bizony az irritáció jele – ha a hámlasztás, a retinol vagy bármi más a bőrápolásodban többször is, zsinórban ilyet okoz, akkor ideje, hogy változtass a rutinodon. Lehet, hogy például elég, ha a magasabb koncentrációt egyszerűen egy alacsonyabbra cseréled, vagy kideríted, van-e valamilyen személyes összetevő-érzékenységed, vagy van-e mondjuk olyan irritációt okozó összetevő az INCI-listán (például alkohol vagy illatanyag), ami kiválthat hasonló reakciót. Az irritáló összetevők teljes listáját itt találod.

A kivétel: azok a hatóanyagok, amik a a természetes sejtmegújulási folyamatot felgyorsítják, néha valóban okoznak kezdeti rosszabbodást, az angol szakszó a dologra "purging". De nem sok ilyen hatóanyag van, sőt nagyon kevés: purging retinol és kémiai hámalsztók (AHA, BHA) kezdeti használatával fordulhat elő, maximum 4-6 hétig tart. Ha utána sem jön a javulás a bőröd állapotában akkor ideje abbahagynod a termék használatát.

A lemosás nem játék

Kerüld a hideg-meleg játékot lemosáskor. A nagyon hideg és a nagyon meleg víz roncsolja a bőr védőrétegét, tartós pirosságot okozhat, sőt, ha pattanásaid vannak, azok is csak nehezebben fognak múlni. A legjobb, ha mindig langyos, kézmeleg vízzel öblíted le a bőrödet tisztításkor, majd egy tiszta törölközővel finoman szárazra törlöd.

Szkippeld a hosszas fürdőzést

Lehet, hogy a hosszas fürdőzés jót tesz az izmaidnak és úgy érzed, ellazít, de rossz hírünk van: a bőrödet egyenesen sokkolja. Ha addig ülsz a kádban, míg az ujjaid teljesen ki nem áznak, azzal az ellenkező hatást éred el, mint szeretted volna. Meglepő, de a „hosszú-forró-habos-imádom”-típusú fürdőzés egyáltalán nem tesz jót a bőrnek, sőt, roncsolja azt: szó szerint elkezdi lebontani, és kioldani belőle a nélkülözhetetlen lipideket, mint például a koleszterolt vagy a keramidokat. Ez azért gond, mert ezek a vegyületek olyanok, mint a malter – ők tartják a téglákat, a bőrsejteket. Plusz, nagyban felelnek azért is, hogy a bőröd szép hidratált lehessen. Ha tehát a lipidek száma csökken, azzal a bőröd is veszít a hidratáltságából, a simaságából, és kevésbé lesz ellenálló vagy rugalmas.

Dobd ki a radírodat

Leradírozni a bőrödről az elhalt hámsejteket, mintha csak a rossz tapétát dörzsölnéd le, nem éppen a legkíméletesebb módja a hámlasztásnak. A célnak megfelel, persze, csak az a gond, hogy közben könnyen mikrosérüléseket és irritációt okozhatsz magadnak. Radírokkal ráadásul csak a bőr felszínét tudod hámlasztani, holott ha Neked éppenséggel az eltömődött pórusok jelentenek gondot (és például a mitesszerek, pattanások), akkor a bőrfelszínnél picit mélyebbre kell menni a probléma megoldásához.

A kémiai hámlasztás a fizikai radírokkal szemben kíméletesen végzi el a dolgát. Az AHA a bőr felszínét, a BHA a pórusok belsejét is hámlasztja, és gyulladáscsökkentő hatású.

Ez persze nem jelenti azt, hogy akkor Neked egészen biztosan fel kell hagynod mindenféle fizikai dologgal. Például a kíméletes mosdókesztyűk lehetnek extrák a bőrápolásodban. De ha a legjobbat szeretnéd, akkor a radírok (főleg a természetes őrleményeket tartalmazóak) helyett válts a hámlasztás 2.0-ás változatára, a kémiai hámlasztásra!

Nincs több szappan

A téglaszappanok mindjárt több fronton is ártanak a bőrödnek. Például azok az összetevők, amik a szilárdságért felelősek, könnyen megülnek a pórusokban, és még szárítanak is. Ez akkor sem jó ötlet, ha nagyon zsíros a bőröd, az eredmény ugyanis nem a kiegyensúlyozott, normál bőr lesz, hanem a felül száraz, alul zsíros bőr szuper-kellemetlen érzése.

Persze a szappan károsító hatása ezzel még nem ért véget! Azt tudtad, hogy a magas pH-érték miatt nemcsak érzékenyebbé teszi a bőrt, de például a pattanásokat okozó baktériumok elszaporodását segítik? Pechünkre, közben ráadásul a bőröd egészségét segítő enzimek működését akadályozzák – szóval… félre a szappanokkal! És hogy mit használj helyettük? A legjobb, ha egy kíméletes, bőrtípusnak megfelelő liquid, gél, lotion vagy krémes lemosót választasz.

Ne irritálj!

Legyen hidratáló, szérum, fényvédő vagy éppen tonik, ha irritáló hatású összetevőket tartalmaz, főleg az összetevőlista első felében (például alkoholt vagy illatanyagot), akkor nem a BFF-ed. Sőt… az ellentéte! Eleinte talán elhiteti magáról, hogy jóban vagytok, mi több, nagy valószínűséggel kellemes érzést is fog hagyni maga után. Hosszú távon viszont sok gondot képes okozni a bőrnek, könnyen irritációt okoz, megbontja a bőr védőrétegét, vagy például szárít.

Az illat nem a bőrápolásba való

Fogadjunk, hogy Te is legalább egyszer mondtad már ezt életedben: „Imádom azt a hidratálót, olyan csodás illata van!” – vagy valami ilyesmit. Persze, ez természetes, szeretjük a jó illatokat. Pechünkre viszont a bőrünk egyáltalán nem szereti őket. Az illatosított termékek (akár esszenciális olajakat, illóolajakat, akár például citrusféléket tartalmaznak) könnyen érzékenyebbé teszik a bőrt, még akkor is, ha ennek a jeleit nem látod azonnal. Az irritáció ugyanis sokszor alattomosan működik: képes a mélyben, sokáig minden látható jel nélkül munkálkodni, majd egyszer csak gondol egyet, és problémát okoz, persze ilyenkor már kérdéses, vajon vissza tudod-e vezetni, mi okozhatta a gondot…

Nincs olyan, hogy csodatermék

Sokszor mondjuk, hogy olyan, hogy csodaösszetevő, sajnos nincsen. Sok szuper összetevő van, és persze az is előfordul, hogy egy-egy összetevő kiemelkedően jó valamiben (például ilyen a hialuronsav, ami a saját súlyának az ezerszeresét képes vízben megkötni, ezért remek a vízhiány ellen). Ahhoz viszont, hogy a bőröd a lehető legegészségesebben és fiatalosan működhessen, sokféle hasznos összetevőre van szükséged.

Ugyanez igaz a bőrápolókra: nincs olyan, hogy csodatermék. Még a legjobb, leghatásosabb bőrápoló sem képes önmagában megoldani a világ minden baját! Törekedj mindig arra, hogy kialakíts egy bőrtípusodnak és bőrproblémáidnak megfelelő rutint, ezzel fogod a legtöbbet elérni.

A több nem mindig jobb

Ne ess át a ló túlsó oldalára: az, hogy valami szuperül bevált, még nem jelenti azt, hogy éjjel-nappal kell használnod. Főleg az olyan összetevőket tartalmazó termékeknél, mint például a retinol vagy a BHA, fontos, hogy betartsd, hányszor is érdemes használni. Ha túlhasználod őket, akkor az ellenkező hatást érheted el, mint szeretted volna, és amit egyébként elértél, amikor csak kevesebbszer használtad.

Ha a bőröd piros, irritált, érintésre érzékeny (főleg reggel, ébredés után), akkor az nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy túl gyakran használtad a kedvenc bőrápolódat, és érdemes ritkítani az alkalmakat.

A fényvédő a legjobb dolog bőröregedés ellen

A fényvédők általában nem állnak a figyelem célkeresztjében, nincsenek hype-olva, és még mindig nem úgy tekintenek rájuk, mint amik a dobogó egyik felső fokán állnak, ha anti-agingről van szó. Pedig… jó, ha Te tudod: a napi fényvédelem a Nr.1 bőröregedés elleni dolog, amit csak tehetsz! A napsugarak ugyanis rettentő károsak a bőrre: egyes kutatások szerint a bőröregedés jeleinek (ráncok, pigmentfoltok, rugalmasság csökkenése, egyenetlen bőrtónus) akár a 80%-áért is felelősek. Fiatalos és egészséges bőrt szeretnél? Akkor használj egy bőrtípusodnak megfelelő, minimum SPF 20-as fényvédőt az év 365 napján, akkor is, ha éppen felhős az ég, vagy szakad az eső. Fényvédelem mellett ráadásul a többi bőrápolód is sokkal hatásosabb lesz! Nélküle az egész kicsit olyan, mint a híres Kőmíves Kelemenben: amit elérsz a bőrápolókkal, a napsugarak el is bontják.

 

Referenciák a tippekhez:

  1. Skin Research and Technology, 2015. május, 131-136.
  2. Indian Journal of Dermatology, 2014. szept-okt., 442-444.
  3. Annals of Internal Medicine, 2013. június, 781-790.
  4. Journal of Allergy, 2011. február
  5. Clinics in Dermatology, 1996. jan-febr., 23-27.
  6. Contact Dermatitis, 1999. december, 311-314.; és 1995. február, 83-87.

Mi is utáljuk a spamet. Bármikor egy gombnyomással leiratkozhatsz!