Az a tévhit, hogy a száraz bőr ráncokat okoz, azon alapul, hogy a száraz bőr ráncosabbnak tűnik – és kész. A dolog ilyen egyszerű.

A normál és zsíros bőrűek a száraz bőrűekhez képest előfordul, hogy kevesebb ráncot látnak magukon. Ennek az oka az, hogy a bőrük jobban képes megtartani a hidratáltságot, ettől pedig az simábbnak, egységesebbnek látszik. Ha a bőr ugyanis vízhiányos lesz vagy száraz, az apróbb ráncok sokkal nagyobbaknak tűnnek.

Egy hidratálókrém használata ezért (is) elengedhetetlen: a hidratált bőr fiatalosabbnak és egészségesebbnek tűnik. De jó, ha tudod: hidratáló és hidratáló között hatalmas különbség lehet. A hidratálás önmagában nem jelenti azt, hogy megadod a bőrödnek mindazt, amire a megújuláshoz és a mindennapi védelemhez szüksége van.

Mi okozza a ráncokat?

A legtöbb tanulmány a bőröregedés okait ketté szokta választani: belső és külső okokra. A külső okok alatt a környezetet értjük, amiben vagy, a belső okokon pedig a szervezetedben zajló folyamatokra, amik a bőrre is hatással vannak.

A külső tényezők közül a három legártalmasabb: a nap, a légszennyezettség és persze a dohányzás (a passzív dohányzás is!). Ezek nemcsak rövidtávon, de hosszú távon is rosszat tesznek a bőrödnek.

A belső okokat nagyon sok dolog befolyásolja. Például a mimikád, vagyis az arcizmaid mozgása, miközben mosolyogsz vagy éppen haragos vagy. Ezért van az, hogy legelőször ezek a finomvonalak szoktak megjelenni az arcon: a nevetőráncok és a szarkalábak. Belső okok között említhetjük még a hormonális változásokat, a súlyingadozást, a betegséget. Ó, és persze azt se feledjük: ha ráncokról van szó, az idő múlása sem jó barátunk. Ahogy idősödünk, minden évvel kicsit ráncosabbak is leszünk.

Ami viszont a kutatások alapján teljesen világos, az az, hogy a káros külső tényezők miatt az ember lánya sokkal előbb válhat ráncossá, mint egyébként kéne. És hogy ezek közül is melyik a legveszedelmesebb? Egyértelműen a napsugarak: egyes kutatások szerint a bőröregedés jeleinek akár 80-90%-áért is a fényvédelem hiánya a felelős. Ez pedig el is vezet minket a „nap” teszthez!

A bőröregedés „naptesztje”

Honnan tudhatod, hogy a bőröregedés jeleit a napsugarak okozzák-e, vagy sem? Hogy tényleg a fényvédő hiánya miatt van az, hogy a bőröd kicsit ráncosabb, elnyűttebb és egyenetlenebb, mint kellene? Egyszerűen: teszteld le!

Mondjuk is, hogyan: ha elmúltál 35 (de valószínűleg kicsivel már az alatt is működik), akkor keress magadon egy olyan részt, ami csak nagyon-nagyon ritkán, vagy sosem látott napot, mindig eltakartad valamivel. Ha bajban vagy, mit is válassz, akkor a legegyszerűbb, ha a karod belső felét, a hónaljadat vagy a hasadat, popsidat nézed meg. Ezek a területek viszonylag ritkán látnak napot, ezért sokkal minimálisabban mutatkoznak meg rajtuk a bőröregedés nap miatti tipikus jelei. Ugye, milyen fiatalosnak tűnnek? Azok a területek pedig, amik sokat voltak napon (megfelelő védelem nélkül), hozzájuk képest láthatóan ráncosabbak, kevésbé simák és egyenletesek. Igaz? Látod, a napsugarak sajnos ilyen dolgokat tesznek a bőrrel.

Tény: A napkárosodás nem azt jelenti, hogy néhányszor alaposan leégsz a napon. A napkárosodás már a legelső pillanatban is megtörténik, mikor fényvédelem nélkül lépsz az utcára (vagy ücsörögsz az ablaknál…)!

Bőrszárazság kontra ráncok

Jó hír, hogy szinte bármilyen hidratáló képes javítani a ráncok megjelenésén. Ez tényleg szuper, mert azt jelenti, ha valami bőrtípusodnak megfelelő hidratálót választasz, ami nem tartalmaz természetesen irritáló összetevőket sem, akkor eleve nyertél. Valamennyit. De azért ennél kicsit tovább is mehetünk, nem? Ha ugyanis hosszantartó, jelentős változást szeretnél látni, akkor egy szimpla hidratáló már önmagában nem lesz elég. Fontos, hogy olyan formulát válassz, ami a hidratáló tulajdonságon kívül valami extrával is rendelkezik: olyan összetevőket is tartalmaz, melyek igazoltan képesek felvenni a harcot a bőröregedés jeleivel, beleértve ebbe a ráncokat, az egyenetlenséget és a rugalmasság csökkenését.

Hogy mik is ezek az összetevők? Hát az antioxidánsok, a sejtkommunikáló és bőrazonos összetevők, valamint a fényvédő, természetesen. Írjuk, melyik miért jó:

  • Az antioxidánsok híresek arról, hogy szuperül harcolnak a környezeti ártalmakkal szemben (ebben a cikkben részletesen leírjuk Neked, hogyan). Kik tartoznak ide? Például a C-vitamin, az E-vitamin, a superoxide dismutase, a béta-karotin (beta-carotene), a glutathione, a szelénium (selenium), a zöld tea (green tea) és származékai, a szójakivonat (soy extract), a szőlőkivonat (grape extract), a gránátalma-kivonat (pomegranate extract) és sokan mások…
  • A sejtkommunikáló összetevők képesek a bőrt fantasztikusan megújítani, hiszen sejtszinten képesek helyreállítani, ha valami elromlott. Elképesztően hatásos kis bagázs, anti-aging rutin teljesen elképzelhetetlen nélkülük. És hogy kik tartoznak ide? Például a retinol, a retinaldehyde, a retinoic acid, a niacinamide, a peptidek, a lecithin, az adenosine, a linolsav stb.
  • A bőrazonos összetevők olyan vegyületek, amik természetesen megtalálhatóak a bőrben, de a környezeti ártalmak miatt – főként a napsugarak vagy például a rosszul megválasztott, irritáló hatású „bőrápolók” miatt –, plusz az idő múlásával sajnos kevesebbet tudunk előállítani belőlük. Ezeket az összetevőket érdemes mindenképp pótolni, hiszen a bőröd így lehet hidratált, puha és ragyogó, egyáltalán: komfortos. Ezek az összetevők ráadásul a bőrt is kisimultabbnak, pumpáltabbnak fogják mutatni, így az apróbb ráncok, finomvonalak kisimultabbnak látszanak. És hogy melyek ezek az összetevők? Például a keramidok, a glycerin, a zsírsavak, a poliszaharidok, a hialuronsav (hyaluronic acid), a sodium PCA, peptidek, aminosavak, koleszterol (cholesterol), a glükozaminoglikánok stb.
Mi is utáljuk a spamet. Bármikor egy gombnyomással leiratkozhatsz!