Hidratálókrémből Dunát lehetne rekeszteni, annyiféle van. Ez nem véletlen, igazi alapdarabok a bőrápolásban. Ha úgy érzed, nem is tudod, hogy mi alapján válassz közöttük, vagy még inkább szeretnél tudatosan választani egy olyat, ami tényleg és hosszú távon segíti, hogy a bőröd hidratált és egészséges legyen, akkor ez a cikk Neked szól. :)

Mit NEM tartalmaz egy jó hidratáló krém?

A legtöbb hidratálókrémet a rövid távú jó hatásra optimalizálnak, ez viszont sajnos sokszor nem esik egybe a hosszú távon jó hatással (lásd csokitorta vs saláta, kóstolás alapján melyik tűnik a jobbnak? :)). Ha Te a hosszú távon jó hatást keresed, akkor jobb, ha az alábbi három dolgot kerülöd.

  • Alkohol (így keresd az INCI-n: Alcohol, Denat. Alcohol, Ethanol): rövidtávon kellemes érzetet kelt a bőrön, segíti a krémek gyors felszívódását és antibakteriális, hosszú távon viszont legjobb esetben csak szárítja a bőröd, rosszabb esetben károsítja a védőréteget és irritációt okoz. Egy hidratáló krémben végképp nincs keresnivalója, kfőleg nem az INCI lista első 7 elemének egyikén. Különösen gyakori a könnyed, gyorsan felszívódó gél-krémekben.
  • Illatanyagok (például Parfume, Fragrance, Citral, Limonene, Linalool, Citronellol): akár természetes, akár szintetikus eredetű, nem tesz jót a bőrödnek. Az illatanyagok a leggyakoribb allergének a kozmetikumokban, bőrápolás szempontjából minimum feleslegesek, rosszabb esetben irritációt okoznak és gyengítik a bőröd védőrétegét. Idővel ráadásul sok illatanyag oxidálódik, és még fokozottabban allergénné válik, így a tégelyes, illatos hidratálókrémek végképp nem a tudatos bőrápolók választásai.
  • Illóolajak (például citrusolajak, levendula, mentol, jázmin, eukaliptusz): általában növényi eredetű olajak, amik szuperfincsi illatúak és némi jótékony antioxidáns hatásuk is lehet, de ez sajnos nem ellensúlyozza azt a kárt, amit okozhatnak. A legtöbb illóolaj gyakorlatilag illatanyag "álruhában", ráadásul az illóolajok sokszor nagyon komplex, 100 vagy több elemből álló elegyek, amit tudva nem meglepő, hogy a "sima" illatanyagokhoz hasonlóan gyakori allergének. Érzékeny bőrrel különösen érdemes vigyázni velük.

Alapösszetevők a hidratáláshoz

Most, hogy leírtuk, mik azok, amiket inkább kerülj, itt az ideje, hogy azt is leírjuk, mi az, amiket keress.

  • Vízmegkötő összetevők: olyan vízoldékony összetevők, amik segítik a bőrt a vízmegtartásban. Egy különösen fontos csoportjuk az NMF-ek, vagyis Natural Moisturizing Factors, azaz Természetes Hidratáló Elemek, azok a vízmegkötők, amik természetesen is megtalálhatóak a bőrben. Néhány fontos vízmegkötő: hialuron sav & formái (leggyakrabban sodium hyaluronate néven találod az INCI-n), glicerin, urea, amino savak, sodium PCA, lactic acid.
  • Emolliensek: olajban oldódó, olajos jellegű összetevők, amik a külső rétegben maradva, a bőrsejtek között fejtik ki hatásukat, és segítenek megakadályozni, hogy a nedvesség elpárologjon a bőr felső rétegéből. Minél szárazabb a bőr, annál több emolliensre van szüksége. Különösen fontos csoportjuk a bőrazonos lipidek, közülük a legismertebbek a keramidok, koleszterol és a zsírsavak, de a növényi olajok is kiváló emolliensek, amik remekül táplálják és hidratálják a bőrt.

Ha ezek kisebb-nagyobb része ott van az INCI listán, akkor már van egy jó basic hidratálód. A mi tippünk a The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA.

Extra összetevők az egészséges bőrhöz

Ha nem a minimumot szeretnéd, hanem egy szélesebb spektrumú ápolást adnál a bőrödnek, akkor olyan hidratálót keress, ami a fenti hidratáló összetevőkön túl az egészséges bőrműködést is segítő, bónusz összetevőket is tartalmaz. Bőrtípustól függetlenül ezek az összetevők mindig jól jönnek a bőrödnek:

  • Antioxidánsok: olyan természetes és szintetikus összetevők, amik a környezet káros hatásai és a bőröregedést gyorsító szabadgyökök ellen harcolnak. A bőr kiszáradását sokszor a nap káros sugarai okozzák vagy az olyan rosszul megválasztott termékek, amik roncsolják a bőr természetes védőrétegét. Az antioxidánsok azért szuperhasznosak, mert gátat szabnak azoknak a káros folyamatoknak, amiket a napsugarak elindítanak a bőrben, arról nem is beszélve, hogy ráadásul még a gyulladást is hatékonyan csökkentik. Néhány fontos antioxidáns: superoxide dismutase, C-vitamin, E-vitamon, resveratrol, ferulic sav, zöld tea, koenzim-q10 (Ubiquinone), de szerencsére sok egyéb is van.

    Amit még jó tudni az antioxidánsokról, hogy a bőrben sokféle káros oxidációs folyamat és sokféle szabadgyök van, más-más antioxidánsok pedig más-más szabadgyököket tudnak semlegesíteni. Ezért antioxidánsokből a minél több és többféle, annál jobb elvet érdemes követni. Plusz, az is fontos, hogy választott hidratálód megfelelő csomagolásban legyen: a tégelyes kiszerelések – hiába gyönyörűek és hiába az a klasszikus krém csomagolás – nem alkalmasak egy antioxidánsban gazdag krém tárolására, ugyanis levegővel és fénnyel érintkezve az antioxidánsok lebomlanak, és elveszítik hatékonyságukat. További infókat arról, hogy miért fontosak az antioxidánsok a bőrödnek, itt találsz.

  • Sejtkommunikáló összetevők: azért különlegesek, mert képesek a rosszul működő vagy roncsolt sejtekkel kommunikálni, és megmondani nekik, hogyan is kellene helyesen működniük. Ez olyan, mintha átprogramoznák, ami elromlott. Néhány fontosabb sejtkommunikáló összetevő: niacinamide, retinol, peptidek, adenosine triphosphate.
  • Gyulladáscsökkentők: ide tartozik minden olyan összetevő, ami a gyulladás jeleit, például a duzzanatot, a bőrérzékenységet, a fájdalmat, a viszketést és a pirosságot csökkenti. Sok antioxidáns tartozik ebbe a kategóriába, és sok más vegyület is ide sorolható. Néhány fontosabb gyulladácsökkentő összetevő: adenosine, allantion, aloe vera, zöld tea, édesgyökér-kivonat, német kamillavirág kivonat.

Ha olyan hidratálókrémet keresel, ami ezt a pluszt is nyújtja, a mi tippünk, hogy a Paula’s Choice hidratálói közt nézz körül, és válaszd ki a bőrtípusodnak megfelelő géles, lotion vagy krémes állagú hidratálót.

 

Mi is utáljuk a spamet. Bármikor egy gombnyomással leiratkozhatsz!