hámlasztás nyáron
Konklúzió: A glikolsav (10%) kozmetikai használata növeli a bőr fényre való érzékenységét, míg a hasonló, szalicilsavas (2%) kezelés nem.

Ebben a cikkben:

hámlasztás nyáron
Konklúzió: A glikolsav (10%) kozmetikai használata növeli a bőr fényre való érzékenységét, míg a hasonló, szalicilsavas (2%) kezelés nem.

Sokan kérdeztek minket arról, hogy vajon szabad-e nyáron hámlasztani. Hogy folytathatjátok-e a kedvenc BHA-tok, PHA-tok vagy éppen AHA-tok használatát, és hogy az otthoni kémiai hámlasztóktól tényleg érzékenyebb lesz-e a fényre a bőrötök. (Ha új vagy, és most azon tanakodsz, hogy mi a szösz az a hámlasztás, akkor klikk ide. :) ) Abban is többen kértétek a tanácsunkat, hogy mit tegyetek, ha vízpartra mentek nyaralni, vagy éppen (#egyszerélünk #ajjajbűnözés #tudomhogynemteszjót) napozni szeretnétek egy kicsit. Ilyenkor ugyanúgy lehet hámlasztani, mint évközben, vagy sem? Mennyire kell külön odafigyelni a fényvédelemre? Ezek mind-mind remek kérdések, ebben a cikkben pedig szép sorjában meg is válaszoljuk mindet!

A bőröd + a napsugarak

A napsugarak kémiai hámlasztótól függetlenül, sajnos nagyon nem tesznek jót a bőrnek. Tudtad, hogy a bőröregedés jeleinek mintegy 80%-áért a káros UVA- és UVB-sugarak a felelősek? Ha napnak teszed ki magad, akkor nagyobb eséllyel jelentkeznek a korai ráncok, lesznek pigmentfoltjaid, és hamarabb veszítesz a természetes üdeségből, feszességből is. Éppen ezért – hámlasztók ide vagy oda – fontos, hogy mindennap védd a bőrödet egy széles spektrumú, minimum SPF 30-as fényvédős hidratálóval.

Hogy mi a helyzet a napozással? Nagyon szeretnénk azt írni, hogy van olyan, hogy egészséges napozás, de sajnos nincsen. Ha barnulsz, akkor az azt jelenti, hogy károsodik a bőröd, így próbál ugyanis védekezni az UV sugarak ellen. A kritikus időszakban (11-15 óra között) a legjobb, ha kerülöd a napot, ha kint vagy, akkor lehetőleg árnyékban és megfelelő fényvédővel. Az arcodat is kendd be alaposan, az ajánlott mennyiség egy jó 5 forintosnyi az arc és a nyak területeire - ha pedig sokat vagy napon, ezt kendd is újra néhány óránként.

A mi tippünk: még akkor is ha imádsz napozni, csak nagyon mértékletesen, és SPF 50-es fényvédőt használva tedd! Az egészséges barnasághoz pedig használj önbarnítót! Elsőre kicsit trükkösnek tűnik, de hipp-hopp megtanulható, hogyan használd a barnítót helyesen.

Az otthoni kémiai hámlasztód + a napsugarak

Ami a hámlasztók és a napsugarak kérdését illeti, ezzel kapcsolatban sok a félreértés és a tévhit. De szerencsére vannak klassz tudományos kutatások a témában, amik segítenek a helyes válaszban. :)

A leggyakoribb tévhit, hogy általánosságban minden kémiai hámlasztó érzékenyebbé teszi a bőrt a napra. E helyett ezt érdemes tudnod:
  • AHA (különösen a glikolsav): valóban érzékenyebbé teszi a bőrt a napra (használat után egy héttel a bőr visszatér eredeti állapotába).
  • BHA és PHA: nem teszi érzékenyebbé a bőrt a napra, sőt... (az otthon használt mennyiségekben, pl. 2% BHA és 8% PHA)

Vagyis ha a hámlasztód tartalmaz AHA félét, és különösen ha glikolsav van benne, figyelj oda még a szokásosnál is kiemeltebben a napi szintű fényvédelemre. Ha viszont BHA és/vagy PHA hámlasztót használsz, akkor pontosan annyira fontos a fényvédelem, mint hámlasztótól függetlenül. Vagyis nagyon fontos. :) De nem a BHA/PHA hámlasztód miatt...

Ha minden reggeledet a fényvédőddel indítod (ami min. SPF 30-as), és megfelelő módon is használod, akkor egy átlagos nyári napon kellően véded a bőrödet gyakorlatilag bármilyen otthoni kémiai hámlasztó használata mellett is. Átlagos nyári nap alatt pedig azt értjük, hogy csak jössz-mész, munkahelyre be, boltból ki, és nem vagy órákon át kifejezetten tűző napon. De azért tudd, hogy a kellő fényvédelem fontos, és különösen az AHA hámlasztók mellett kiemelten fontos!

Ha viszont sokat (naponta több órát) vagy napon, vagy nyaralni mész valami klassz vízpartra, érdemes felfüggeszteni a hámlasztást, biztos ami biztos. Legjobb, ha nyaralás előtt egy héttel abbahagyod a hámlasztód használatát, ennyi idő alatt ugyanis visszatér a bőr fényérzékenysége a normális állapotára, még egy erősebb, 10% glikolsavas hámlasztó mindennapi használata után is.

Tetszik a cikk? Nyomj egy like-ot! :)

hámlasztás nyáron
Bal oldalon: A helyileg felvitt glikolsav és szalicilsav hatásai UV sugárzás kiváltotta erythema, DNS károsodás és sejtszintű napártalom tekintetében az emberi bőrben. -- Jobb oldalon: A polyhydroxy sav, Gluconolactone véd az UV sugárzás ellen egy in-vitro bőröregedési modellben

BHA vs. napsugarak

A bőr nagyon bonyolult gépezet, ami sokkal összetettebben működik, mint gondolnánk. Már-már túl szimpla is lenne a világ, ha igaz lenne, hogy minden kémiai hámlasztó sav érzékenyebbé teszi a bőrt a napra.

A kutatások szerint a BHA, vagyis szalicilsav kisebb mennyiségben (1-2%-ban) nemhogy nem fényérzékenyít, de egyenesen segíti a bőr fényvédelmét. Bár ennek a pontos oka legjobb tudomásunk szerint még tisztázásra vár, ha tudjuk azt, hogy a szalicilsav kémiai rokona több fényvédő összetevőnek is (ún. szalicilát, mint pl a homosalate), akkor tulajdonképpen nem is annyira meglepő ez a dolog.

A fotónkon is látható kutatás ugyan csak annyit mond, hogy 2% BHA használat nem teszi érzékenyebbé a bőrt a napra, egy másik még ennél is tovább megy. A BHA-nak egyenesen fényvédő hatása van, ami elég erős ahhoz, hogy a pikkelysömör (psoriasis) kezelésében használt UVB fényterápia hatásán rontson [1], így a kettő együtt nem ajánlott.

Ez persze nem jelenti, hogy akkor a fényvédőt el is hagyhatod a BHA mellől. Nem-nem! De azért jó tudni, hogy a BHA önmagában nem teszi a bőrödet érzékenyebbé a fényre (sőt, akár egy picit fényvédelmet is ad)!

RESIST Daily Pore-Refining Treatment 2% BHA

RESIST Daily Pore-Refining Treatment 2% BHA

Normál ár: 11 800 Ft

Akciós ár 10 620 Ft

AHA vs. napsugarak

Ami az AHA-t (a glikolsavat) illeti, itt más a helyzet: a glikolsav valóban növeli a bőröd fényérzékenységét. A jó hír viszont, hogy 10-12%-os mennyiségben még ő sem növeli jelentősen, csak egy picit. Meglepő módon viszont ennek a fő oka sem az, hogy eltávolítja a bőr felszínéről az elhalt hámsejteket, és ezzel „csupaszon” hagyja a megújult, egészséges bőrt.

A pontos okok nem annyira ismertek, de a magyarázat inkább abban lehet, hogy az AHA az elhalt hámsejtek eltávolításával egyenletesebbé teszi a bőrt. Egyenletesebb bőrön pedig könnyebben eloszlanak és beszívódnak a káros UV-sugarak [3]. Ha viszont elejét veszed a káros napsugarak behatolásának azzal, hogy fényvédőzöl az AHA mellett, egy átlagos nyári hétköznapon ezúttal sincs semmi gond, használhatod az AHA-t továbbra is nyugodtan!

Ha viszont nyaralásra készülsz, hagyd el az AHA-t a rutinodból, egy héttel azelőtt, hogy tűző napra tennéd a lábad. Egy hét kell ugyanis ahhoz, hogy a bőr természetes fényérzékenységi állapota helyreálljon. [4]

Ha általánosságban is úgy érzed, hogy sokat vagy nyáron a szabadban, nyaraláson kívül is le szoktál barnulni, akkor érdemes letenned az AHA-t, és helyette inkább BHA/PHA hámlasztóra váltani. A mi két kedvencünk nyárra minden bőrtípusra a Geek&Gorgeous extra antioxidánsokat is tartalmazó Calm Down hámlasztója és az extra anti-aging összetevőket is tartalmazó Paula's Choice Resist 2% BHA hámlasztója.

PHA vs. napsugarak

Egy kísérletben 11 önkéntes 1 hónapig 8-8% AHA-t (glikolsav) és PHA-t (gluconolactone) használt, majd megnézték, növelte-e valamelyik a fényérzékenységet. [5] Az eredmények szerint míg az AHA egy kissé igen, a PHA a BHA-hoz hasonlóan nem érzékenyíti a bőrt a napra.

Sőt, ami azt illeti, egyenesen segíti is a bőr természetes védelmét a káros UV-sugarakkal szemben. Az in vitro (vagyis kémcsöves) vizsgálat szerint akár 50%-kal is növeli a gluconolactone a bőr ellenállását a napártalmakkal szemben. [5][6]

A PHA ugyanis kitűnő harcos az UV-sugarak hatására a bőrben elszaporodó ún. szabadgyökökkel szemben (instabil, könnyen reakcióba lépő, kártevő részecskék), vagyis jelentős az antioxidáns hatása. Persze, ez nem azt jelenti, hogy a PHA helyettesíti a fényvédődet, mert egyáltalán nem. De jó tudni, hogy egyrészt nem leszel tőle érzékenyebb a napra, másrészt talán még etekintetben is ad egy kis bónuszt!

Mi a helyzet a professzionális hámlasztó kezelésekkel?

Ami a nagyobb mennyiségű hámlasztó kezeléseket vagy a professzionális hámlasztásokat illeti, sajnos nincs jó hírünk. Félre ne érts, természetesen szuperjót teszel a bőröddel, ha időnként részt veszel kozmetikai/bőrgyógyászati hámlasztó kezeléseken is, de jobb, ha ezekkel vársz őszig. Bár van olyan tanulmány, ami még a 4%-os BHA-ról is azt írja, hogy erősítheti a bőröd fényvédelmét, jobb, ha tudod, hogy a legtöbb kutatás egyetért abban, hogy a fentiek csak kisebb százalékos mennyiségekre (BHA-nál 1-2%, AHA-nál 10-12% és PHA estében 8% körül) igazak.

Egy szó mint száz

Ha szereted a hámlasztók hatását (és ki ne szeretné?), akkor a jó hír az, hogy nyugodtan használhatod a kedvencedet nyáron is. A kulcsa az a dolognak, hogy mindig használj egy széles spektrumú, minimum SPF 30-as fényvédőt mellette. Ha vízpartra mész nyaralni, vagy napozást tervezel, jó, ha előtte egy héttel abbahagyod a hámlasztást - biztos, ami biztos. Professzionális hámalsztó kúrát pedig inkább őszre tervezz.

 

Mi is utáljuk a spamet. Bármikor egy gombnyomással leiratkozhatsz!

 

Források

  1. [1] Topical salicylic acid interferes with UVB therapy for psoriasis. Acta Dermato Venereol, 1991; 71(1): 37-40.
  2. [2] Anti-inflammatory effects of aspirin and sodium salicylate. European Journal of Pharmacology, 2002 Jun 28;447(1):1-9., 1991; 71(1): 37-40.
  3. [3] The Effects of Topically Applied Glycolic Acid and Salicylic Acid on Ultraviolet Radiation-Induced Erythema, DNA Damage and Sunburn Cell Formation in Human Skin. Journal of Dermatological Science, 2009 Jul; 55(1): 10–17.
  4. [4] Topical glycolic acid enhances photodamage by ultraviolet light, Photodermatology, Photoimmunology & Photomedicine, Vol. 19, Issue 1, 203 February, 1-54.
  5. [5] The Polyhydroxy Acid Gluconolactone Protects Against Ultraviolet Radiation in an In Vitro Model of Cutaneous Photoaging, Dermatologic Surgery Volume 30, Issue 2, 125–241.
  6. [6] Procedures in Cosmetic Dermatology Series: Cosmeceuticals E-book, 2008.