Teljesen meg tudjuk érteni, ha kicsit össze vagy zavarodva a fényvédők helyes használatát illetően: tényleg újra kellene kenned pár óránként, ahogy annyi felől hallani? Ez mégiscsak nevetségesen kényelmetlennek hangzik… Pláne, ha sminket is viselsz, hiszen akkor pár óránként le kellene tisztítanod az egész arcodat, újrakenni a fényvédőt, és sminkelni megint. Költői kérdés: kinek van minderre ideje?

Nemcsak erről, de arról is sok kérdést kapunk, hogy mennyi fényvédő az elég? Mekkora adagot a legjobb reggelente a bőrödre felvinni? Ez sem mindig egyértelmű, és bizony nem könnyű kihámozni ezt a lényeges információt az információk tömkelegéből.

A következőkben igyekszünk minél részletesebben és kutatásokkal alátámasztva megválaszolni a fenti kérdéseket. De előbb lássuk az aranyszabályt: a legjobb védelem a bőröregedés és a káros UV-sugarak ellen, ha mindennap használsz egy széles spektrumú fényvédőt. Akkor is, ha éppen hét ágra süt a nap, és természetesen akkor is, ha éppen felhős és szürke az ég. Az UV-sugarak ugyanis a felhős égen át is ugyanúgy érik a bőrödet - ezért fontos, hogy ilyenkor se feledkezz meg a kellő védelemről. Aggodalomra viszont semmi ok: ez nem azt jelenti, hogy páróránként húsz perceket kell mostantól a tükör előtt állnod, hogy lemosd, majd újra felvidd az egész sminkedet. Mondjuk a részleteket!

Tényleg újrakenjem páróránként?

Az egyik leggyakrabban feltett kérdés a fényvédőkkel kapcsolatban éppen ez: újrakenjem páróránként? Vagy elég, ha reggel, a smink alá felviszem, mielőtt elszaladnék a suliba/irodába – vajon az kellően védeni fogja a bőrömet, egészen estig? Nos, amit tudnod kell, hogy a fényvédelemért felelős aktív összetevők akkor kezdenek csak bomlani, ha közvetlenül érintkeznek a napsugarakkal; nem az idő az, ami meghatározza a szavatosságukat a bőrödön. (Tehát nem arról van szó, hogy így vagy úgy, de 2 óra múlva a fényvédődnek hopp, varázsütésre eltűnik a hatása). Egy átlagos napon, amikor csak jössz-mész, lakásból ki, munkahelyre be, még akkor is élvezni fog a bőröd némi védelmet, mikor már hazafelé tartasz. Ehhez persze az kell, hogy reggel megfelelő mennyiségű fényvédőt használj, és persze az is, hogy a nap nagy részét négy fal között töltsd. Ha a napjaid nagy részét kinn töltöd, akkor tényleg érdemes páróránként újrakenned a fényvédőt – különösen, ha a munkád közben meg is izzadsz, vagy például úszol.

De akkor miért szokták azt mondani, hogy mindenképp kend újra páróránként? A dolog ezen alapul:

  • A legtöbben sajnos nem használnak elég fényvédőt. Ha pedig Te is közéjük tartozol, akkor nem fogod élvezni azt a védelmet, amit a termék egyébként ígért. Ilyenkor érdemes lehet kétóránként újra felvinni a fényvédőt, igen. Ez elég logikus, ha belegondolsz: azzal, hogy több rétegben lesz a bőrödön fényvédő, már kicsit jobban biztosítva van, hogy kellő adag legyen a bőrödön.
  • Ha kicsit izzadósabb típus vagy (például kinn sportolsz vagy ilyesmi), gyakran kezet mosol, vizes leszel, úszol vagy megázol, akkor érdemes a fényvédőt újrakenni, a faktorszámtól teljesen függetlenül. Ha azt látod a címkén, hogy „very water resistant” (különösen vízálló), akkor kábé 80 perced van, míg védve vagy, ha izzadsz éppen, vagy úszol. Ha a címkén azt olvasod „water-resistant” (vízálló), akkor 40 perced van körülbelül, ha vizes vagy. Tehát, ez a szabály arra vonatkozik itt, ha tényleg vizes is a bőröd, vagy kicsit megizzadtál mondjuk. Ez a kikötés viszont merően más körülményekre vonatkozik, mint amilyen egy átlagos (és száraz) hétköznap lenni szokott.

Mi van akkor, ha ablak mellett ülsz?

Sajnos, ha csak egy ablak választ el a napsugaraktól, attól még a káros UVA-sugarak (ezek azok a sugarak, amik a bőröregedést okozzák) ugyanúgy érik a bőrödet. Az üveg ugyanis csak az UVB-sugarakat, vagyis a leégésért felelős sugarakat tudja kiszűrni – micsoda pech. Így, ha ablaknál ülsz, akkor bizony nem árt, ha tényleg felfrissíted bőröd fényvédelmét néhány óránként. Amit még tehetsz:

  • Beszélj egy illetékessel, hogy ha lehet, cseréljétek ki az ablakokat olyanokra, amik kiszűrik az UVA- és UVB-sugarakat egyaránt (léteznek ilyen filterek).
  • Használj redőnyt, hogy legalább azzal csökkentsd az ártalmas sugarakat.
  • Szerezz be egy UV-szűrő fóliát, és tedd fel magad az ablakra. A legtöbb barkácsboltban kapni ilyet.

Mennyi az annyi?

Mindez szép és jó, de mégis, mennyi fényvédőt kellene használni? Mekkora a megfelelő mennyiség? A legtöbb bőrgyógyász véleménye általában megegyezik abban, hogy ha az egész testedet szeretnéd bekenni, egy uncia fényvédő már szuper. Egy uncia egyébként saccperkábé annyi, mint egy felespohár: egészen pontosan 28,35 gramm. Ennyi kell, ha a fejed búbjától a lábujjaidig be akarod kenni magad fényvédővel.

A felespohár-szabály persze feltételezi, hogy mondjuk csak bikini van Rajtad, vagy mondjuk egy short és egy top. Minél több (nem átlátszó) ruhát viselsz, annál kevesebb fényvédőre van szükséged, mivel a ruházat maga is véd. Persze, ha naphosszat a napon vagy, azért ne bízd magad egyedül a ruhára; ilyenkor jó ötlet lehet kicsit "aláfényvédőzni", vagy például olyan speciális ruhákat keresni, amik maguk is fényvédősek.

Ami az arc és a nyak területeit illeti (vagyis a megszokott fényvédős hidratálód használatát), a megfelelő mennyiség egy kábé ötforintosnyi mennyiség. Vagy mondjuk egy negyed teáskanálnyi. Ennyi az arcra, és ha nincs eltakarva, ennyi a nyakra. Ennyi az orvosok által legtöbbször javasolt mennyiség.

Persze kell majd egy picit kísérletezned a fényvédőd állagától és textúrájától függően is. Rá kell jönnöd, melyik hogyan terül a bőrön. Egy gazdagabb, krémesebb formulából például egy ötforintosnyi adag többet jelent, mint egy folyékony társa esetében.

Ha gondolod, akkor utánanézhetsz, hogy mennyi az abszulút milliméter/gramm mennyiség, és kimérheted magadnak minden reggel. Bár szerintünk ez azért egy átlagos reggeli kapkodásban mission impossible. Inkább azt tanácsoljuk: maradj az ötforintosnál!

Ha ez a mennyiség elnehezíti a bőrödet, vagy csak egyszerűen kényelmetlen, akkor amit még tehetsz, hogy rétegezed az olyan termékeket, amik SPF-esek. Például először jön a fényvédős hidratálód, majd egy fényvédős alapozó, és az egészet egy fényvédős púderrel zárod.

Mikor vidd fel a fényvédőt?

A legtöbb egészségügyi szakértő és bőrgyógyász-kutató egyetért abban, hogy a fényvédőt mindig, mindig, a bőrápolás legutolsó lépéseként használd. Ha bármiféle bőrápolót még felviszel rá, akkor azzal sajnos csökkented a hatékonyságét. Például ha egy kis hidratálót vagy szérumot még utólag fel szeretnél kenni – ne tedd. Ezzel ugyanis tényleg, jelentősen csökkented a hatékonyságot, ami pedig komoly félreértésekhez és megdöbbenésekhez vezethet a későbbiekben. Persze, mindig lesznek, akik mást mondanak, de Te tudd, hogy ez a fényvédő általánosan elfogadott helyes használata.

Figyelem: Mivel a legtöbb fényvédő hidratáló alapú, ha egy bőrtípusodnak megfelelő hidratálást adó fényvédőt választasz, akkor reggel nyugodtan kihagyhatod a „sima” hidratálás lépését. Ha valamiért olyan fényvédőt használsz, ami nem hidratál Téged kellően, de mégis ő a szimpatikus, akkor csak vigyél fel alá a sima, esti hidratálódból egy keveset.

Tipp: Használj egy szuper antioxidáns szérumot a fényvédőd alá, mert egészen szuperül felturbózza a fényvédőd hatékonyságát!

Figyelem-figyelem: Sokszor kérdeztek minket, hogy a fényvédős hidratálótok után reggel használjatok-e még „sima fényvédőt” is. A fényvédő fényvédő, és akár hidratálónak, akár simán fényvédőnek nevezzük, ugyanúgy védeni fog a káros napsugaraktól. Válassz egy minimum SPF 25-ös széles spektrumú fényvédős hidratálót – vagy simán fényvédőt -, és akkor minden szuper lesz!

Kicsit finomítsunk még a képen! Mert némi különbség azért van a kétféle megnevezés között, amiről jó, ha tudsz. A fényvédős hidratáló egy olyan hidratáló, ami kellő fényvédőt tartalmaz, és ami emellett a hidratálók plusz előnyeit is élvezi: találsz benne mondjuk antioxidánsokat, sejtkommunikáló összetevőket és hasonló, a bőr számára hasznos dolgokat. A „sima” fényvédő többnyire a fényvédelemre koncentrál, emellett nem feltétlenül van benne más hasznos dolog is.

Kell várni, mielőtt az utcára lépsz?

A kémiai fényvédőknél (azoknál, amik tartalmaznak például avobenzone-t, octinoxate-t, oxybenzone-t) érdemes a felvitel után 20 perced várnod, igen. Ez azért fontos, mert ezeknek az összetevőknek időre van szükségük, amíg a „helyükre kerülnek”, és biztosítani tudják a kellő védelmet – feltéve persze, hogy kellő mennyiséget használtál.

Az ásványi/fizikai fényvédőknél (azoknál, amik titanium dioxide-ot és/vagy zinc oxide-ot tartalmaznak) más a helyzet. Náluk onnantól védve vagy, hogy a bőrödre került a formula. Vagyis, ha ilyen fényvédőt használsz, nem szükséges várnod.

Néha olyan kérdést is kapunk Tőletek, hogy az úgy oké-e, ha kémiai fényvédőtök van, de fizikai fényvédőt tartalmazó alapozót használtok fölé. Ez így oké, igen – az eljárás, amivel manapság a fényvédő összetevőket kapszulálják és tartósítják, lehetővé teszi, hogy aggodalom nélkül tudd rétegezni őket. Mi több, sok olyan szakértő van, aki egyesen a fényvédő-rétegezés híve!

Hogyan sminkelj fényvédő fölé?

Ha olyan alapozó használsz, ami nem tartalmaz fényvédőt, akkor az picit „higítja” a fényvédődet. Ilyenkor ezek a tippek jól jöhetnek a felvitelkor:

  • Várj 3-5 percet, mielőtt elkezded felvinni az alapozót.
  • Lefelé irányuló, gyengéd mozdulatokkal applikáld az alapozódat.
  • Ne dörzsölj, mellőzd a hátulról előre haladó mozgásirányokat.
  • Ne nyomkodd feleslegesen a bőrödet.
  • Használj beauty blendert vagy ecsetet.

Ha nem az a fajta vagy, aki szeret várni, akkor a legjobb, ha olyan alapozót/színezett hidratálót keresel, ami tartalmaz fényvédőt is. Viszont ilyenkor tudod: ötforintos! Bónuszként pedig, használj egy fényvédős púdert a sminked fixálására!

Azért mi, a magunk részéről nem annyira ajánljuk, hogy ugord át a fényvédelem lépését, és az egészet bízd egyedül az alapozódra. Hogy miért nem? Mert szinte biztos, hogy alapozóból/színezett hidratálóból/BB-ből/CC-ből nem használsz annyit, mint amennyit kellene a kellő védelem eléréséhez. Legalábbis 10-ből 9-en nem használnak eleget...

És hogy vajon összevonható-e a két lépés? Vagyis jó ötlet-e a fényvédős hidratálódat az alapozóval összekeverni? Ez egy nehezebb kérdés. Akkor van értelme a dolognak, ha mondjuk ásványi fényvédőt használsz, és az fehéres réteget hagy a bőrödön, Téged pedig ez idegesít. De tudd, hogy ha az alapozód nem tartalmaz fényvédőt, akkor hígítod vele a fényvédődet, csökkented a hatékonyságát. Ha tartalmaz, akkor akár ezt is megteheted. De talán szebb és egységesebb a végeredmény, ha külön-külön használod őket.

A púdered fényvédős? Ez szuper! De még nem jelenti azt, hogy elég egyedül rá bízni a bőröd védelmét. Púdert sem teszel annyit a bőrödre, hogy az kellően védjen, ez kábé lehetetlen is. Tehát ha még bebiztosítod magad egy ilyen púderrel, az csak jó, de egyes egyedül ő olyan, mint mikor egy süteményre csokimázat szeretnél, de nincs elegendő csokid, ezért absztrakt formákban csak rácsurgatod az édesség tetejére. Itt-ott finom, csokimázas lesz, máshol viszont nem, vagy nem elégé. Arról nem is beszélve, hogy a púder tényleg lejön, ha az arcodat piszkálod. Egyébként éppen ezért is okos gondolat, ha néha átpúderezed magad napközben!

Mit jelent az, hogy PA++ és PPD? Mi az, hogy SPF?

Ha ezt a két betűt látod: PA, és utána néhány plusz jelzést (PA++, PA+++) egy fényvédőn, akkor az egy besorolást segít. Ez a jelzés Japánból indult, leginkább ott is használják. Elég érdekes ez a rendszer egyébként, de van azért néhány hátulütője. Például, hogy csak az UVA védelmet veszi figyelembe. A PA++ közepes UVA védelmet jelent, a PA+++ pedig magasat. Vannak azonban olyan szakértők, akik szerint ez nem annyira megbízható rendszer, mert tényleg csak az UVA-val foglalkozik, az UVB-vel nem. Holott, azért az is jócskán károsítja a bőrt, csak másképp.

A másik gond, hogy a PA++ rendszer egy úgynevezett „állandó pigment sötétedésen” alapul („persistent pigment darkening”), vagyis a PPD-n. Persze, ez logikusnak is tűnik, mert ha a bőröd sötétebb lesz, akkor az UVA-sugarak, amik a bőröregedés mellett barnaságot is okoznak, átjutottak. Kísérletek viszont azt bizonyítják, hogy még ugyanolyan bőrtónusú embereknél is az UVA-sugarakkal való érintkezés után más-más mértékben barnul a bőrük. Van, akinek előbb lesz sötétebb, van, akinek sokkal később.

A PA rendszer különbözik az USA-ban és az EU-ban megállapított kritikus UV-sugárhossz tesztektől. Az USA és az Európai Unió metódusa egyébként azért tekinthető megbízhatóbbnak, mert az UVA sugarakon kívül UVB-sugarakkal is teszteltek. Ezzel sokkal valóságosabbá tették a teszt körülményeit.

Persze attól függetlenül, hogy milyen mérési rendszereket használunk, egy jó fényvédő attól lesz jó, hogy széles spektrumú védelmet biztosít. Azaz, egyszerre véd az UVA- és az UVB-sugarak ellen. Ha pedig megfelelő mennyiséget oszlatsz el a bőrödön, akkor tényleg megkaphatod azt a védelmet, amit a termék ígért. Ugyanakkor az a kőbe vésett nézet, hogy mindenképpen kend újra páróránként, persze, jó javaslat, de nem feltétlenül kell hozzá ragaszkodnod (a fentiek szerint).

A fényvédőkön és a fényvédőt tartalmazó kozmetikumokon sokszor olvasható egy SPF (Sun Protection Factor, német megfelelője az LFS) jelölés. Ez pedig azt mutatja, meddig maradhatsz napon, mielőtt napégést szenvednél.

Az SPF szám nagyon fontos, de az csupán a leégés (azaz az UVB-sugarak) elleni védelem mértékét mutatja. Megmutatja, hogy hányszor hosszabb ideig tartózkodhatunk a napon, mielőtt a károsodási folyamat elindulna. De ez önmagában sajnos nem elég, a bőrödet az UVA-sugarak ellen is óvni kell! Ugyan néhány országban már bevezették az UVA-védelemről szóló kötelező megjelölést, ez nem mindenhol van így. Több európai országon kívül az Egyesült Államok, Kanada és Dél-Amerika sem tünteti fel egyértelműen, miféle védelemmel is vértezi fel az ember lányát a kiszemelt termék. A legbiztosabb, ha vetsz egy röpke pillantást az összetevőkre, mielőtt fényvédőt vásárolnál! Az INCI-listában keresd a cink-oxid (zinc oxid), a titánium-dioxid (titanium dioxid), az avobenzone (amit keresztelhetnek akár butyl methoxydibenzoylmethane-nak is), illetve az ecamsule (Mexoryl SX) és Tinosorb vegyületeket! A Paula’s Choice fényvédői UVA-sugarak elleni is hatékony védelmet biztosítanak.

A legfontosabbak pár szóban

Vagyis, a fő tudnivalók: egy átlagos hétköznapon, amikor a nap oroszlánrészét benn töltöd, és csak suliba/munkába jössz-mész (esetleg kiszaladsz ebédelni), ha reggel megfelelő mennyiségű fényvédős hidratálót vittél fel, az bőven elég. És mennyi a megfelelő mennyiség? Kábé egy ötforintisnyi! Használj minden reggel egy széles spektrumú, minimum SPF 25-ös fényvédelmet adó terméket. Ha úszol vagy izzadósabb vagy, akkor 40/80 percenként kend újra! Kend újra 2 óránként akkor is, ha tényleg napon vagy. Ne feledd: a káros napsugarak az elsőszámú okozói a bőröregedésnek. Nagyban ők okolhatóak a ráncokért, pigmentfoltokért, hogy komolyabb betegségeket már ne is említsük. A fényvédővel mindennek jelentősen csökkented a kockázatát!

 

Nézd meg infografukánkat, és tudd meg, hogy a káros napsugarak milyen hatással lehetnek a bőrödre, és miért fontos, hogy mindig óvd a bőrödet tőlük!

Mi is utáljuk a spamet. Bármikor egy gombnyomással leiratkozhatsz!