Lapozd fel a kedvenc magazinodat, vagy klikkelj egy bőrápolással foglalkozó weboldalra, szinte biztos, hogy bele fogsz akadni abba a kifejezésbe, hogy a bőr védőrétege. Az utóbbi időben eléggé felkapott dolog lett, rengeteg új termékkel, amik arra hivatottak, hogy erősítsék, védjék vagy éppen helyre hozzák ezt a bizonyos védőréteget. Ez esetben a hűhó nem a semmiért van: a bőr védőrétege tényleg nagyon fontos és meghatározó szerepe van a bőröd egészsége szempontjából!

Mit jelent az, hogy védőréteg?

Talán most azon töröd a fejed, hogy mégis, mi az, hogy védőréteg? Jó-jó, persze nyilván valami réteg, ami véd. És így is van. :) A bőr természetes védőrétege (angolul skin barrier) a legkülső rétegét jelenti, azt, amit Te is látsz szabad szemmel: a bőrfelszínt. Ha pedig ez a réteg egészséges, akkor egységesebbnek, puhábbnak és hidratáltnak tűnik. Ha viszont ez a réteg sérült, akkor száraznak, érdesnek, fakónak és vízhiányosnak tűnik.

Persze nem csak azért érdemes odafigyelni a bőr védőrétegére, hogy a lehető legjobban nézz ki, nem. Ennél sokkal többről van szó. Ugyanis ez a réteg felel azért is, hogy a bőr mélyebb rétegeiben a munka zavartalanul működhessen, és a környezeti károk ne okozhassanak pusztítást. Ha a védőréteg azonban tartósan sérül, az olyan károkat okozhat, amiket nagyon-nagyon nehéz helyrehozni: a ráncok, a pattanások utáni pirosas-barnás foltok, a folyton száraz vagy nagyon érzékeny bőr és a pattanások problémáját (hogy a komolyabb bőrelváltozásokat és –betegségeket ne is említsük).

Az amerikai Nationa Rosacea Society (vagyis Nemzeti Rosacea Társaság) kutatásai szerint például a sérült védőréteg nagyban szerepet játszik a fokozott érzékenység kialakulásában is, ami a rosaceásokat sújtja, ha valami irritálóval találkoznak. És persze ez csak egy példa a sok közül arra, hogy miért is olyan fontos dolog, hogy odafigyelj a bőröd külső védőrétegének egészségére.

Mi az, ami árthat a bőröm védőrétegének?

Ahogy a mondás tartja, a megelőzés a legjobb orvosság! És ez tökéletesen igaz a bőröd védőrétegével kapcsolatban is. Ha elkerülöd, hogy sérüljön, máris szuper sokat tettél a bőröd egészsége érdekében. De mit jelent mindez a gyakorlatban?

  • Ne használj túl meleg vagy túl hideg vizet, se arcmosáshoz, se zuhanyzáshoz. Mindkettő irritálhat.
  • Ne áztasd magad addig, míg redősek nem lesznek az ujjaid (aszaltak). Ez ugyanis a bőrkárosodás jele.
  • Ne használj durva bőrradírokat vagy mosdókesztyűket, ezek bántják a bőrt, könnyen mikrosérüléseket okoznak a szerkezetében.
  • Ne használj olyan lemosókat, amik szárító hatásúak (szappanokat se)! Ezek ugyanis nemcsak a koszt, hanem fontos természetes hidratáló elemeket is eltávolítanak a bőrödről.
  • Semmilyen csábítás ne vigyen rá, hogy olyat kenj a bőrödre, ami irritáló összetevőket tartalmaz. (Teljes listát itt találsz). Akkor se, ha irtó fincsi illata van (az illatanyag is irritáló hatású!).
  • Ne vidd túlzásba az olyan bio-aktív hatóanyagokat tartalmazó bőrápolók használatát, mint az AHA, a BHA, a retinol vagy a pattanás elleni gyógyszeres termékek. Ezek a bőrápolók hihetetlenül jót tesznek a bőrödnek, de csak a megfelelő mennyiségben! Kísérletezd ki, hogy mi az ideális koncentráció és gyakoriság Neked, és használd őket okosan (könnyen lehet, hogy arra jutsz, hogy nem kell minden nap használnod, pl. egy erősebb retinol szérumot vagy AHA-t).
  • Ne tedd ki a lábad otthonról fényvédő nélkül! A napsugarak rengeteg bőrkárosodásért felelősek, ráadásul az immunrendszert is gyengítik.

Mit tegyél, ha sérült?

Ha a bőröd védőrétege sérült, vagy csak meg szeretnél bizonyosodni arról, hogy biztosan ne sérüljön, akkor annak, hogy milyen bőrápolókat használsz, kiemelt fontossága van. És hogy mit tehetsz, ha biztosra akarsz menni? Mindig olvasd át az összetevőlistát! Ahhoz, hogy a bőröd a lehető legegészségesebben és legfiatalosabban működhessen, alapvető, hogy ne használj semmi olyat, ami irritál (alkohol, illatanyag, mentol, borsmenta, levendula stb.), viszont sok-sok bőrazonos vegyületet és bőrhelyreállító összetevőt tartalmazzon. Ilyenek például a zsírsavak, a koleszterol (cholesterol), a keramidok (ceramides), a hialuron sav (hyaluronic acid), a glicerin (glycerin), csak hogy párat említsünk. Ezeket az összetevőket sok-sok termékünkben megtalálod, például a hidratálókrémeinkben, amik szuper szolgálatot tehetnek Neked, ha úgy érzed, a bőr külső védőrétege sérült. Egy szó mint száz: a hangsúly azon van, hogy szuper összetevőkben gazdag, gyengéd termékeket használj, és törekedj tudatosságra!

A tudatosság egyik alaplépése pedig az, hogy mindennap használj fényvédőt. A káros napsugarak nagyon rossz hatással vannak a bőr védőrétegére, ezért bizonyosodj meg róla, hogy mindig alaposan és kellő mennyiségben használtál egy min. SPF 20-as fényvédős hidratálót. Keress olyat, ami sok-sok antioxidánst tartalmaz! Ha rosaceás vagy nagyon érzékeny a bőröd, akkor válassz fizikai/ásványi fényvédőt (ezek azok, amiknek az aktív hatóanyaga a cinkoxid (zinc oxide) és/vagy titánium-dioxid (titanium-dioxide), ha nincs különösebb problémád a bőrérzékenységgel, akkor nyugodtan választhatsz kémiai fényvédőt is.

Ásványi/fizikai fényvédőink:

Kémiai fényvédőink:

Mi is utáljuk a spamet. Bármikor egy gombnyomással leiratkozhatsz!